A chiptuningról

A chiptuningot sokan rosszul értelmezik. Ebből fakadóan, íme néhány gondolat.

Tuningbox

Először is fontos megjegyezni, hogy nem alkatrész beszerelésről beszélünk (tuningbox).

Ez egy olyan külső elektronikus “tuning elem”, amit a motorvezérlő egység és motor kábelkötegébe iktatnak be.

Legtöbbször a különféle érzékelőktől jövő jelet másítja meg, így a motorvezérlő programja nem változik, viszont az eszköz által másított jelek alapján dolgozik tovább.

Kiváló példa erre a belépő hőmérséklet jel meghamisítása a többlet üzemanyag befecskendezésének céljából.

Nem képes optimális beállításokra, mivel 2-3 bejövő értéket módosít, amihez magának a motorvezérlőnek kell alkalmazkodnia.

A problémák is ebből fakadnak. Tény, hogy képes megnövelni a motor teljesítményét, de ennek annál több hátránya van.

Nem a teljes fordulatszám tartományban fejti ki hatását. Valamint részecskeszűrővel ellátott autók esetében egyáltalán nem ajánlott a használata, bár egyébként sem.

Egyetlen előnye, hogy gyorsan, ki és be szerelhető, így a gyári állapot könnyedén visszaállítható bármiféle segédeszköz és szakértelem nélkül.

Gazdasági és éghajlati okok

Manapság az autógyártók igen nehéz helyzetben vannak. Sok szempontnak kell megfelelniük.

Autó vásárlásakor mindenkinek a saját pénztárcája szab határt. Mennyit tud, akar, szeretne költeni.

Az adók mértéke országonként változik, nem mindegy mekkora teljesítményű motor hajtja és az se, hogy mekkora az autó káros anyag kibocsájtása. Vegyük például Kínát, ahol 4 ezer köbcenti feletti autókra iszonyú magas adókat vetnek ki.

Nem tudhatják hova kerül az autó, milyen éghajlaton kell helytállnia és azt sem, hogy milyen minőségű üzemanyaggal tankoljuk majd meg.

Viszont ezeknek az autóknak ugyan azokat a katalógus értékeket kell produkálniuk -30 fokban és +40 fokban is, illetve silányabb minőségű üzemanyag mellett is.

Hiába tudna többlet teljesítményt biztonságosan leadni egy adott motor, kompromisszumot kell kötniük.

Mi egyáltalán nem tartozunk szélsőséges éghajlati zónába, a nálunk kapható üzemanyag sem mondható rossznak, ezért számunkra sok kiaknázatlan tartalékot rejtenek.

Nem utolsó sorban a gyártók is spórolnak, ugyan azt a konstrukciót több teljesítmény szinttel dobják piacra. Így egy három szinttel gyengébb, de azonos motorral szerelt autónál, bődületes teljesítmény növekedést érhetünk el.

Chiptuning előnyei

Chiptuningnál a motorvezérlő szoftver utólagos módosításáról beszélünk, ami teljesen biztonságos és mellékhatásoktól mentes.

Megnövekedett teljesítmény mellett jobb vezetési élményt biztosít az autó vezetőjének, nő a biztonságérzet.

A motor dinamikusabb, rugalmasabb lesz, már az alsó fordulatszám tartományokban is, így kevesebbet kell visszaváltanunk.

Ez nem arról szól, hogy versenyautót csináljunk egy normál közútra szánt autóból. Legfőbb előnye, hogy az eddig kiaknázatlan tartalékokat felszínre hozzuk.

Jó dolog mikor az embernek nem kell azon gondolkoznia, hogy most sikerül megelőznöm az előttem lévő autót vagy nem.

A szoftver optimalizálásával, akár üzemanyagot takaríthatunk meg, így nő a motor hatékonysága.

Garancia

A beavatkozás után változik a motor karakterisztikája. Az autó jobban húz, a vezetési stílusunk megváltozik.

Sokszor megkérdezik, tönkre fog-e menni az autó?

Erre csak annyit szoktam mondani: egy gyári autót is szét lehet „taposni” és egy tuningolt autót is. Ez csak is a gázpedál állásától függ.

Ha a tuning után az autó közel ugyanúgy van használva mint előtte, akkor a jövőben ebből adódóan semmilyen probléma nem lesz.

A garanciát az elvégzett munkára és a szoftverre vállalom, de a sofőr jobb lábáért nem vállalok felelősséget.

Az elvégzett munkára 6 hónap garanciát, a szoftverre élettartam, illetve elégedettség garanciát vállalok.